Met Beau op zoek naar het zesde zintuig

Wat meteen opvalt bij de RTL-versie van dit programma, is de sneltreinvaart. Geen langdurige karakterschetsen vooraf, geen uitgebreid vertellen over de opzet van de tests, zoals bij de KRO, maar meteen actie. Ik zal zelf ook geen uitgebreide analyse van alle details van elke test maken, maar me concentreren op wat RTL zelf zegt te zien als de kern van het programma: ‘We kijken alleen hoe mensen met dit zintuig, of vermeende zintuig, omgaan.’

De kandidaten stellen zichzelf kort voor, voordat ze aan de eerste opdracht beginnen. Kandidate Mirjam zegt dat op haar 22ste iemand haar vertelde dat ze een gave had. Waarom die persoon dat zei en waarom zij dat geloofde, vertelt het verhaal niet. Op de RTL-site lezen we dat ze in haar jeugd veel gepest werd en ze met moeite haar zelfvertrouwen herwon. Het zelfvertrouwen dat iemand anders haar gaf door te stellen dat ze paranormaal begaafd was, lijkt centraal te staan in haar geloof.

Kandidaat Henk-Jan vertelt dat hij op 4-jarige leeftijd al merkte dat hij ‘niet normaal’ was, omdat hij zei dat zijn opa zou sterven en die stierf kort daarna inderdaad. Of de kleuter met de vijf normale zintuigen aan opa zou kunnen hebben merken dat het einde nabij was, weten we niet. Vaak maakt een persoonlijke ervaring het idee los bij mensen dat ze een ‘bijzondere’ gave hebben, terwijl andere opties voor een mogelijke verklaring niet worden meegewogen. Het uitsluiten van andere opties lijkt ingebakken, omdat de emotionele waarde van de persoonlijke ervaring het zwaarst telt. Aan die emotionele waarde lijkt dan weer het gevoel voor eigenwaarde te zijn gekoppeld.

De eerste opdracht bestaat er uit dat de kandidaten binnen twintig minuten een man moeten lokaliseren, die zich heeft verstopt in het Fort van IJmuiden. Ze mogen de plattegrond raadplegen die aan de muur hangt, krijgen een boekje met historische waarde en een foto. Het gangenstelsel lijkt rond te lopen, met een middenstukje. In dat middenstukje zit de man, dat wordt duidelijk op een klein hulpschermpje dat alleen de kijker onderaan in beeld ziet. Op dat schermpje zie je de plattegrond, met een rode punt waar de man zit en een groene punt waar de kandidaat zich op een bepaald moment bevindt. Vaak wordt benadrukt hoe ‘enorm groot’ het complex is, maar de relatief hoge snelheid waarmee zich de groene stip voortbeweegt, geeft de indruk dat je in twintig minuten wel een rondje kunt lopen, terwijl je in de kamers kijkt. Het fort heeft naar men zegt ruim 100 kamers (al wordt op internet over 40 gesproken).

De eerste kandidaat, Mirjam, vindt de man niet. Als verklaring geeft ze op dat ze ‘niet goed heeft geluisterd naar haar innerlijke stem’. De tweede kandidaat, Henk-Jan, beroept zich er ook op dat hij niet goed naar zijn zesde zintuig luistert, omdat ook hij vastloopt. Het is natuurlijk moeilijk te controleren of iemand niet goed naar zijn zesde zintuig luistert, of er gewoon geen heeft. Toch vindt hij de man. Je kunt kiezen uit rechtsom, linksom, of het middenstuk. Statistisch gezien lijkt me dat er altijd wel iemand voor het middenstuk zal kiezen en de man vinden.

Dan Glenn. Deze kandidaat is oorspronkelijk magnetiseur en interesseert zich ook voor graancirkels. Hij praat veel omzichtiger dan de anderen over het paranormale: hij is zich op een gegeven moment voor het fenomeen gaan interesseren, hij denkt dat graancirkels wellicht een doorgang naar andere dimensies zijn. Hij vindt de man niet.

Monique vindt de man wel. Ze bij een muur vlakbij het middenstuk en legt alleen haar hand op de muur om energie te voelen. Maar dan wijst de presentator zeer dwingend ‘door’ de muur heen om vooral duidelijk te maken dat ze zeer ‘warm’ is. Een duidelijk geval van beïnvloeding.

Bij de eerste kandidaat zegt de presentator zelf niet te weten waar de man zich bevindt. Maar bij de volgende kandidaten weet hij dat wel, omdat hij het heeft gezien en de man op dezelfde plek blijft zitten. Mogelijk dat die eerste kandidate daardoor benadeeld was, aangezien zij niet aan de lichaamstaal van omstanders kon aflezen of ze ‘warm’ of ‘koud’ was.

Bij de tweede opdracht moeten de kandidaten raden dat de weduwe van Herman Brood achter een scherm zit. Ze mogen aan een schoen van Herman Brood voelen, die in een canvas zak zit en een envelop met daarin een foto van Herman en zijn afscheidsbriefje. Herman Brood pleegde zelfmoord door van het Hilton Hotel in Amsterdam te springen. De kandidaten wordt verteld dat het gaat om een Nederlander die dood is en dat achter het scherm iemand zit die belangrijk was voor deze persoon.

Het wordt mij niet duidelijk waar deze sessie plaatsvindt, behalve dat het in Amsterdam is en de kandidaten er zonder blinddoek heenrijden. De locatie doet theaterachtig aan, wat het idee oproept dat het om een artiest gaat. Veel kandidaten noemen die invalshoek dan ook meteen. Glenn noemt alle dode BN’ers op die hij kent, daar is Herman Brood ook bij. (Zou ook in mijn top tien staan). De presentator zegt dan ook dat het lijkt of hij namen aan het raden is. Maar dat ontkent de kandidaat met klem: hij ziet de beelden van die mensen voor zich. De scheidslijn tussen paranormaal en normaal lijkt hier dus erg klein: beelden zijn wel paranormaal, woorden (namen die in je opkomen) normaal. Je zou kunnen denken dat mensen vooral zelf de definitie ‘paranormaal’ maken, in hun hoofd. Door het opdoemen van beelden in het brein als ‘niet normaal’ te ervaren, ga je het als ‘paranormaal’ ervaren. Terwijl het eigen brein zowel deze beelden en woorden kan produceren vanuit het geheugen. Als dit bewust gebeurt, noemen we dat normaal (‘raden’), als het onbewust gebeurt, noemen sommige mensen dat paranormaal: ze ervaren het niet als ‘raden’ maar als iets dat van ‘buiten’, uit een andere wereld komt en niet vanuit hun eigen geheugen. Terwijl zowel een bewust als een onbewust associëren van het geheugen als normaal kan worden beschouwd. Alleen degene die het zelf definiëren als ‘niet normaal’, ervaren het als paranormaal.

De twee vrouwelijke kandidaten blijven steken in algemeenheden als ‘Deze persoon is niet fijn aan zijn einde gekomen’ en ‘Hij had een grote angst voor het leven, maar bedoelde het goed.’ Monique noemt wel een ‘afscheidsbrief’, die in de envelop zit. Afgezien van een foto, is een brief vrijwel het enige dat je in een envelop kunt verwachten. In combinatie met een dode, is een afscheidsbrief dus niet heel vergezocht.

Henk-Jan noemt vrijwel meteen Herman Brood. De schoen heeft een grote maat, een mannelijke kandidaat ligt voor de hand. Als je uit je persoonlijke top tien dode BN’ers er eentje moet kiezen, in combinatie met Amsterdam…? Het kan mij niet echt overtuigen dat het met helderziendheid te maken moet hebben.

In de laatste test moeten de kandidaten raden wat er is gebeurd op de Meidoornsingel in Schiebroek. Zoals steeds in de formule van dit programma, gaat het per definitie om een akelig voorval met geweld. In deze straat is de kickbokskampioen Peter Smit doodgeschoten, vanwege een gestolen horloge. De weduwe van Smit kijkt vanuit een busje toe. De kandidaten krijgen een envelop en enkele sieraden, waaronder een horloge. De eerste kandidate, Mirjam, komt geblinddoekt uit een auto, waaruit we opmaken dat de kandidaten niet weten waar ze zijn. Maar voor die tijd zagen we de kandidaten gezamenlijk zonder blinddoek een plaats binnenrijden. We moeten dus aannemen dat ze toch kunnen weten dat ze in de buurt van Schiebroek/Rotterdam zijn.

Mirjam doet voor wat er volgens haar is gebeurd en wankelt achterover de stoep af. Precies op de plaats waar Smit neergeschoten is, volgens de weduwe. Maar de presentator zette haar daar neer: ‘Hier is iets gebeurd.’ Mirjam kan geen naam noemen.

De tweede kandidate, Monique, wordt helemaal emotioneel, maar komt niet verder dan dat er een sterke familieband was; iets dat voor driekwart van alle Nederlandse gezinnen telt.

Henk-Jan denkt dat het om een meisje op een fiets gaat. Alleen Glenn zegt vrijwel meteen dat het om een ‘Peter’ gaat en noemt niet lang daarna Peter Smit. Hij zegt meteen dat hij ‘verder niet weet wat er met Peter Smit is gebeurd.’ Dit lijkt erg onwaarschijnlijk aangezien de kranten er destijds van vol stonden. Het feit dat hij vermoord werd vanwege een horloge lijkt daarbij een detail dat blijft hangen. Op mij komt het over alsof deze kandidaat bekend is met het hele verhaal en door het horloge, of Schiebroek op het idee komt dat het om Peter Smit de bokser gaat.

RTL4 vraagt op zijn ZesdeZintuig-site naar mensen zonder gave, die het aandurven om met gezond verstand te proberen tot hetzelfde resultaat te komen. Wie naar de KRO keek, weet misschien nog dat daar een rechercheur inderdaad even goed kon raden in welke auto een man zat verstopt. Niemand leek daar echter uit te concluderen dat je dus kennelijk geen zesde zintuig nodig hebt als verklaring voor het fenomeen. Ik heb daarom niet de hoop dat het bij RTL tot een andere conclusie zou leiden. Bovendien hebben de meeste mensen met gezond verstand geen jarenlange oefening in raden achter de rug, zoals deze kandidaten met hun vermeende paranormale gaven. Het woord ‘raden’ bedoel ik niet denigrerend, maar in de zin van onbewust associëren. Als je de hele dag bezig bent met raden, dan raad je waarschijnlijk veel beter dan je nuchtere buurman, die daar geen lol aan heeft. Vervolgens lijken sommige resultaten op het eerste oog verbluffend, terwijl een statistische kansberekening zou laten zien dat het niet meer is dan je van toeval kunt verwachten.

423 gedachten over “Met Beau op zoek naar het zesde zintuig”

  1. Ten eerste gaat het hier om 2 (misschien zelfs wel 3) zaken die heropend gaan worden. Ten tweede gaat het over een aantal kandidaten (tijdens een case ipv maar 1 die er al uit zou zijn) die…ten derde met NIEUWE feiten, daderbeschrijvingen, motieven e.d. zijn gekomen. Je denkt toch werkelijk niet dat de politie “weer” aan de slag gaat met dingen die al weid en breid over het internet zijn verspreid?? Nee de NIEUWE dingen worden onderzocht. Details weet ik helaas ook niet maar daar gaat het ook niet over. Als jij alleen in “toevalstreffers” gelooft Ango..be my guest. Dan hoop ik in dit geval dat het om toevalstreffers gaat en dat de betrokkenen die al dit leed is aangedaan daarmee hun antwoorden krijgen! Ik hoop op een doorbraak! Blijf jij dan maar op een “genverbrander”-moment hopen (overigens ijzersterk argument)…want daar zijn die mensen echt mee gebaat!
    Ik zweef nog even door en bovenal..
    Leef in liefde kracht en licht! 😉

  2. @Ragnar: Het zou best kunnen dat op bepaalde plaatsen
    waar zich iets heel ingrijpends heeft afgespeeld een bepaalde mentale atmosfeer blijft hangen, sommige mensen hebben dan blijkbaar zulke gevoelige antennes voor dat ze daar iets van op pikken.
    Zelf heb ik eens een tijdje in een huis in L.A. gelogeerd bij een kennis van mijn partner, (waarvan de man net overleden was), waar een heel beklemmende sfeer hing, althans in mijn beleven, als ik daar nog een week langer had moeten blijven hadden ze me wel weg kunnen brengen. Wanneer ik het huis verliet viel gewoon een last van me af. Tot nog toe heb ik daar nog steeds geen verklaring voor. Mijn vrouw had trouwens nergens last van. Tja, dat zijn toch van die dingen die je wel aan het denken zetten, je kunt alles tenslotte ook niet alles psychologiseren.
    Heel simpel voorbeeld, kom maar eens in een kamer waar mensen net ruzie hebben gehad, jij komt binnen, ze doen net alsof er niets aan de hand is, maar je voelt de negatieve lading wel heel goed aan. Met welk zintuig?
    Dus wat dat betreft geloof ik inderdaad wel refererend aan mensen met een verhoogde gevoeligheid niet alleen aan toevalstreffers, te veel toevaltreffers hebben n.l. niks meer met toeval te maken. Dat zouden sceptici ook wel moeten toegeven.
    Leef voor de liefde, daar kun je een hoop kracht uit putten, maar laat het zweven maar achterwege, veel te gevaarlijk.

  3. Ragnar @ Ragnar? Dat moet wel heel spiritueel zijn! ; )
    Natuurlijk zie je meteen aan de lichaamshouding van mensen als ze pas ruzie hebben gehad als je binnenkomt, juist vooral als ze proberen te doen alsof er niets aan de hand is.

    Mopje: goede analyse. Sten is er helemaal stil van.

  4. @Niels: ik zou pas juichend langs alle fora gaan wanneer er resultaat is geboekt met die zg. nieuwe informatie van de kandidaten. We weten bij helderzienden immers pas of het echt´nieuwe´feiten waren als het echt zo blijkt te zijn als ze zeiden. Zoals Agno al zegt: er is nog nooit een zaak opgelost door toedoen van een paragnost.
    De politie is nooit te beroerd om wat tips na te trekken, ook niet als jij of ik bellen. Maar dan weet niemand het. RTL maakt er nu een hoop lawaai over om de kijkcijfers wat op te krikken. Ik heb begrepen dat de show nou ook weer niet zo geweldig bekeken wordt.

  5. @Henry: Zo jij het stelt klopt het wel, maar afgezien van het observeren van nonverbale signalen voel je een een soort geladenheid, daar gaat het om, met welk zintuig detecteer je dat dan? Dat negeer jij nu gemakshalve maar even, ook plekken waar een bepaalde mentale sfeer soms kan heersen, omdat iemand bijv daar gedood is (ik noem maar iets ingrijpends), waar ik net ook over postte, gevoelige mensen die dat kunnen detecteren en daar indrukken opdoen, ga daar nu eens inhoudelijk op in. Te veel toevalstreffers, hoe is dat mogelijk?
    Hallo Sten, we wachten nog steeds op een reactie of ben je weer op reis?

  6. @ Henry

    Ik reageer hier uit principe niet of nauwelijks op anonieme mensen, laat ik ze even bij ‘naam’ noemen: Mopje (wie neemt zo’n naam nu serieus), Ragnar, Agno.
    Ik heb een hekel aan mensen (: hun gedrag) die zich verschuilen, geen enkele reden daartoe vindt doorgang bij mij.
    Laf vind ik ze, heel simpel en serieus nemen doe ik ze al helemaal niet. Ze kunnen hoog of laag springen, ze hoeven geen reactie van mij te verwachten.

    En stil ben ik niet, vraag Rob maar eens. 😉

    Bovendien ben ik de reacties op “Fitna” aan het lezen. Off topic: Geert Wilders heeft het goed gedaan, hij houdt zich keurig aan de grenzen en laat gewoon nieuws items zien. De feiten. Geen islam voor mij, vreselijke godsdienst. Afschuwelijk die scene dat een vrouw door haar hoofd geschoten wordt. De tranen schieten daarbij in mijn ogen.

  7. @Sten: Tja, je moet toch wat verzinnen om het een en ander te maskeren trouwens misschien heet ik wel Ragnar, weet jij veel, had je eerst trouwens eerst ook geen probleem mee met al die nick-names, wat een ^%^& verhaal. Je wordt nu stil simpelweg omdat je geen bewijs kan leveren.
    De Islam heeft zijn goede kanten trouwens ook, afgezien van de excessen, heb zelf ook veel Islamitische vrienden waar ik mee sport, ga je er toch wat anders tegen aan kijken, de Joods Christelijke cultuur is ook niet alles, kijk maar eens naar onze geschiedenis, ook met bloed geschreven. Wilders is gewoon een ordinaire populist, die de polarisatie aanwakkert.
    Maar ik stop er mee want dit is inderdaad off-topic.

  8. Zit nu te kijken maar die Tessa heeft echt dringend hulp nodig. RTL dit kan echt niet!

  9. Bij Tessa’s tweede optreden kreeg ik eerder associaties, hoe vreselijk ongepast ook, van astrale erotiek: “Hij komt van achteren binnen, hij komt…” En ze had het over de geest van de jammerlijk vermoorde jongeman voor het café in dat onzalige buurtje daar.

    Val mij niet aan, dit zei zij echt zelf, beluister het maar nog eens. Het zal de ontlading van de Fitna film wel zijn… misschien dat ik er morgen nog wat over zeg.

  10. @ Sten

    Op het wereldwijde web is het heel gewoon om een nickname te gebruiken hoor. Er zijn tal van communities waarin men elkaar veelal enkel kent van pseudoniem zonder dat daar een probleem van wordt gemaakt. Want wat doet het er ook toe wat je naam is of hoe je eruit ziet of waar je woont? Dat is vaak heel irrelevant. Bovendien kun je heel goed prijs stellen op je privacy zonder dat je grootse misdaden op je geweten hebt.

    Ik denk ook dat Agno en consorten over langere tijd heel consistent hebben gepost en daarmee geloofwaardige individuen hebben neergezet waarmee naar redelijkheid te discussieren valt. Ik vind dat het een te gemakkelijke uitweg is om ze bij lastige vragen om genoemde reden als gesprekspartner te diskwalificeren. Dat siert je niet.

    En om het off-topic on-topic te brengen: Van religie ben ik ook geen fan, maar waarom moet het allemaal meteen over één kam? Is dat niet een veel te simpele voorstelling van zaken? Dat zou voor mij eerder reden zijn om mensen minder serieus te nemen, als ze niet verder kijken dan hun neus lang is. Maar goed, misschien is het inderdaad de ontlading van de Fitna film en moeten we er nog eens een nachtje over slapen.

  11. @Ragnar: je idee dat er iets buitenzintuiglijks waar te nemen is in die kamer waar mensen net ruzie hadden, is interessant, omdat het precies is wat ik vermoed dat die paragnosten ook verkeerd aanvoelen. De lichaamstaal van d ie mensen in de kamer, is de oorsprong van dat ´gevoel´ of die ´atmosfeer´ die jij bedoelt. Je hersenen maken een gevoelsplaatje van wat de zintuigen waarnemen. Om een of andere reden kunnen mensen die verwijzen naar iets buitenzintuiglijks dit niet goed traceren binnen hun systeem. Jij dus ook niet. Dat is heel interessant. In mijn systeem kan ik die lichaamstaal aanwijzen als de oorzaak van die zg. ´atmosfeer´.
    Dat helderzienden claimen op straat, waar geen mensen meer zijn, ´iets´ te voelen, is m.i. puur suggestie. Omdat ze er gaan staan met RTL: dat is op zich al reden om te gaan fantaseren. De beelden en emoties die al in je geheugen zitten van andere erge gebeurtenissen, spelen dan op. En ook dan lijken zg. helderzienden niet te kunnen traceren dat deze gevoelens door hun eigen herinnering worden aangedreven. Dit vind ik de meest interessante kant van helderziendheid, omdat het iets zegt over hoe de hersenen van die mensen werken. Zoals ik al eens eerder zei, kan men op hersenscans zien dat mensen die stemmen horen, waarschijnlijk hun eigen gedachten horen. Maar die herkennen ze als het ware niet.

  12. Of het komt doordat ik ZZ gisteren niet gezien heb, maar ik heb het eigenlijk wel een beetje gehad met die onzin.

    Fitna: veredeld figuurzaagwerk. Weer de belegen vergelijking met Nazi Duitsland. ZO´n film kun je ook over Wilders zelf maken natuurlijk.

  13. @Johan

    Denk je nu serieus dat ik inga op ‘Ragnar’ die mij zegt te bazelen en veel geld te willen verdienen? Ontzettend onwaar, gemeen en dom, dus nee, in geen geval ga ik met zo’n figuur nog serieus praten.
    Bovendien meen ik het over anonieme namen: ik vond dit altijd al niets en nu heb ik het ermee gehad. Stom (letterlijk) gedoe om jezelf niet kenbaar te maken. Laf.

    @ Henry

    Ik vind dit anders een briljante montage van Wilders en wat mij betreft heeft hij een ijzersterk punt, en daarvoor hoef ik niet met mijn ‘zesde zintuig’ te spreken.

  14. @Sten:Na die laatste post van jou waarmee jij weer iets associeerde met Astrale erotiek heb ik het met jou ook wel gehad. Jij bent inderdaad voer voor psychologen. Of je zit hiet bewust om te boel wat te provoceren onzin uit te kramen. Nou ja, whatever.

  15. Kom Ragnar, Sten mag toch wel een grapje maken, zoals ik ook een grapje maakte over astrale erotiek? Ik moest er in elk geval mee lachen. Sten heeft wel een hele commerciele site ja, very marketing. Maar ik denk toch dat ze werkelijk denkt uit haar lichaam te treden. Net zoals jij werkelijk denkt iets buitenzintuigelijks waar te nemen, ipv een gevoelsplaatje dat je brein maakt van bestaande zintuiglijke indrukken. Ik neem aan dat je nog op een antwoord zit te broeden hierover.

    @Sten: ik denk als Ragnar of mopje iets zou zeggen wat in je straatje van pas kwam, dat je ineens niet zo´n aantoot zou nemen aan hun schuilnaam. Ik denk dat je je inderdaad soms een beetje verschuilt achter die (gespeelde?) afkeer van schuilnamen.

  16. De briljante montage van de hier off topic aangehaalde film is al uitstekend beschreven door Geert Mak in “Gedoemd tot kwetsbaarheid”, blz. 69.

    En hebben meer mensen sinds woensdagavond een wierookgeur in de gordijnen hangen ?

  17. @Henry: Ik denk niet dat Sten een grapjes over Astrale erotiek maakt, bezoek haar site maar eens.
    Je krijgt inderdaad nog een reactie van me, maar op dit moment kan ik er even geen tijd voor vrij maken.

  18. Hoi Sten en andere,

    Ik kan er niets aan doen, zo werd ik genoemd en nog. Ik heb je eerder mijn naam gegeven, die is echter door een hogere macht hier verwijderd.

    Ik snap verder eigenlijk je probleem niet en als je mij verder Maria wil noemen ook goed.

    Maar ik heb wel een vraag aan je, zouden er buitenaardse wezens zijn die een schuilnaam gebruiken? Laten die je een paspoort zien? Vind je dat werkelijk zo belangrijk? Ik wel als ik ‘s-ochtends naast iemand wakker wordt. 😉 Voor de rest maakt het me niet zoveel uit.

    En van de geesten uit de andere wereld krijg ik een beetje het idee dat ze al helemaal niet duidelijk zijn over hun naam. Maar wellicht weet jij daar meer van.

    @ ragnar, jij observeert nonverbale signalen zeg je, en vervolgens vraag je aan Henry waarmee. Da’s knap. Mogelijk alleen niet met je oren dus. Met die andere vier moet de rest dan lukken.

    Mopje Verhagen

  19. @Henry: Natuurlijk maakt je brein een gevoelsplaatje van wat je zintuigen waarnemen, we zijn nu eenmaal hele complexe bio-chemische fabriekjes (een wonder dat het zo vaak goed gaat), de vraag is echter wordt de input alleen gegenereerd door je eigen computer (om die vergelijking maar eens te trekken) of is er daadwerkelijk input van buitenaf in wat voor vorm dan ook, wat we op een of andere manier met onze stoffelijke antennes kunnen detecteren. Nog even een verhaal. Voordat ik die ervaring in dat huis had (beschreven in mijn vorige post) was ik eveneens de mening toegedaan dat alles zich afspeelt tussen de oren, na die ervaring waar ik toen ook ter plekke ontzettend mee bezig ben geweest, ik had een sleutel gekregen van het huis (was wel door familie van mijn vrouw gewaarschuwt er niet alleen heen te gaan, want sommige mensen voelden zich daar wel eens onprettig, werd voorzichtig gesteld), ging ik er toch natuurlijk alleen heen, (zoek altijd confrontaties, ook voer voor psychologen), het maakte me angstig maar fascineerde me tegelijkertijd en ik wilde gewoon weten wat er nou echt speelde, maar kwam er niet achter, nu kun je dit wel gaan psychologiseren, misschien wekte het een associatie op met een of ander verdrongen jeugdtrauma, nou dat speelde dan blijkbaar bij meerdere mensen, toeval?, maar voor mijn gevoel was er sprake van een aanwezigheid, hier zijn meer gevallen van bekend trouwens, zoals men dat in de volksmond benoemd als z.g spookhuizen. Na deze ervaring ben ik ehter toch een beetje anders tegen het een en ander aan gaan kijken. ik snap wel dat sceptici en de wetenschap hiet geen boodschap aan hebben, maar je zou het maar eens moeten meemaken.
    Ik ben een veertiger, vrij nuchter zelfs ook wel sceptisch van aard, heb in mijn jongere jaren al de oceanen bevaren, ook zware stormen meegemaakt ook minder prettig zaken (vechtpartijen aan boord) ben daardoor ook niet zo snel meer van slag, (maar deze ervaring was nergens mee vergelijkbaar, ben er nu soms nog mee bezig hoewel het gelukkig niet obsessieve vormen aanneemt) toen mijn vrouw zwanger was van een tweeling ben maar ik op een verzekeringskantoor gaan werken, als ik er met kennissen over praat worden er gekscherend opmerkingen over Ghostbusters gemaakt dus gehoor vind je niet, maar desalniettemin hoe een dergelijke ervaring impact op je leven kan hebben, dat zou je zelf echt eens moeten meemaken. Je kan soms ook detecteren wat van buiten komt of van jezelf is. maar ja, alles wordt op dit blog natuurlijk weer gerelativeerd tot hersenspinsels etc wat je ook wel kunt verwachten, wat Sten betreft misschien heb je eigenlijk wel gelijk het is haar tenslotte haar ervaring, maar het is het commerciele aspect en gebrek aan Occulte kennis wat me enigszins wantrouwig jegens haar maakt.

  20. @Mopje: Lees de vervolgposten verder maar of is het nou Maria? Dat krijg met dat gezeur over nicknames.

  21. @ Henry

    Ik vind dat jij heel erg voor mij denkt. Dat raad ik je af, dat kun je namelijk niet. En dat blijkt wel weer uit wat je schijft. Ik speel namelijk niets, ik meen wat ik zeg. Al sinds het begin van internet post ik op alle fora onder mijn eigen naam, ik doe mij niet anders voor dan ik ben.

    @ Mopje

    Dat waardeer ik dat je je naam noemt. Dank je wel.

  22. Dan zal ik nu ook maar uit de kast komen. De volledige naam is Agno Sticus, beetje rare naam wellicht en ik heb er als kind dan ook best wel onder geleden. Hé, Agnootje moet je nog een pinda, Agno is verliefd op Agyes nanana nananah, draai je om Agno dan krijg je Onga-ns op je donder, etc. 😉

    @Ragnar, Henry,

    Is de verklaring voor een onheilspellend gevoel niet veel simpeler? Het feit dat je van te voren wist dat er “iets griezeligs” in dat huis was of “dat er bij die kennis pas iemand overleden was” kan heel simpel je fantasie op gang gebracht hebben. Dat heet een ‘selffulfilling prophecy’ en je hoeft er geen gezichten voor te lezen. Een tijd geleden was ik voor een vergadering in “De Hoefslag” in Bosch en Duin. Mooi, rustiek gelegen Hotel/Restaurant, fantastische ambiance, heerlijk eten. Toen vernam ik echter wat daar ooit gebeurd was en kon me zelfs de krantenberichten erover nog levendig herinneren. Daarna heb erg slecht geslapen.

    Bij ZZ gebeurt precies hetzelfde. Er wordt van te voren gezegd op deze plek is iets verschrikkelijks of afschuwelijks gebeurd en de kandidaten komen meteen al voor de hand liggende raadobjecten als messen, schieten, uniformen, bloed, pijn, angst, rennen. De grote vraag is of onze Tenenkrommende Trillende Tessa (vergeef me de alliteratie) ook zo gaat vibreren als men hetzelfde aankondigt op een plek waar helemaal niets is gebeurd. Da’s een betere test en ik vrees dat ik de uitkomst al weet.

    Verder begint de ZZ-serie nu wel heel erg trieste vormen aan te nemen. Elke keer denk je het dieptepunt van het commercieel uitbuiten van labiele mensen door andere labiele mensen gezien te hebben en dan kan het toch nog een tikje erger. Treurig en diep bedroevend.

  23. @ Sten

    Gelukkig, dat doe ik dus al een tijdje. 😉 Verder vind ik wel dat je misschien je mening of je wel of niet iemand serieus neemt niet moet laten afhangen van de naam. Hoe gek ook. Het zal je wel bekend zijn dat er de laatste eeuwen best wat serieuze literatuur is verschenen onder pseudoniem. Zowel in het Nederlands en het Duits. Ik denk dat je daar zelf wel een goede verklaring voor kan geven.

    Ik waardeer je manier van schrijven zeer! Ik vind het een lust om te lezen. Dit in tegenstelling tot het ontwijken van vragen echter.

    @ ragnar

    Ik zag toevallig net dit:
    http://noorderlicht.vpro.nl/artikelen/39415929/

    Verder vermoed ik nog steeds dat je denkt dat jouw kennis over occulte zaken boven die van Sten uitsteekt.

    Mopje

  24. @Sten: er stond een vraagteken achter ´gespeelde?´ afkeer van schuilnamen, dus ik stelde een vraag. Goed, je bent dus echt niet gediend van nicknames. Nu weten we dat mopje Maria is en Agno toch echt Agno. Wat schiet je ermee op, denk ik dan. Maar moet je zelf weten.

    En nee, Sten is op haar site heel serieus over astrale erotiek, maar ik doelde nu op haar opmerking over Tessa. (Lieve hemel Sten…dat WAS toch zeker een grapje….????)

    @Ragnar: als jij in een huis ging kijken waar je van te voren voor gewaarschuwd was, dan is inderdaad wel duidelijk dat je eigen fantasie opspeelt, net zoals Agno schrijft. Je moet toch zelf merken dat die waarschuwing door je hoofd speelt? Waarom ga je dan denken dat er iets buiten je om naar binnen komt, dat begrijp ik niet. Het is eenzelfde mechanisme als voodoo. Mensen die gevoelig zijn voor dreigementen kunnen zich niet meer tegen hun eigen angstige fantasie beschermen. Paranoia drijft ook op dat mechanisme.

  25. @Sten: Naamsbekendheid is voor jou natuurlijk een belangrijke factor, vanzelfsprekend post jij onder je eigen naam, commercie is weer het sleutelwoord, je schrijft toch boeken, dus er is simpelweg een persoonlijk belang mee gediend, zou ik trouwens ook doen in jouw situatie. Dat belang hebben Agno, Henry en ondergetekende (Ragnar) niet, al heet ik Bor de Wolf op dit blog, wat maakt dat nou uit, het gaat toch om de inhoud van de post? Door hier weer een punt van te maken leidt je de boel weer van andere zaken af die blijkbaar te confronterend voor je waren. Wat dat betreft heeft Henry je ook wel aardig ingeschat.
    Je zal best een aardig mens wezen hoor, maar houdt nu eens een keer op met die spielerei.

  26. @Henry,Agno: Natuurlijk had ik wel voorkennis, maar een dergelijke heftige fysieke reactie vind ik wel erg extreem, ik kreeg kippevel over mijn hele lichaam en begon me acuut heel angstig te voelen, hoewel ik nou niet bepaald bang uit gevallen ben, toch bleef ik zelfs in dat huis slapen, ik dacht ik ga hier niet weg (wel na een paar stevige whiskey’s, overigens) het eigenaardige was dat mijn vrouw nergens last van had, wel weer andere familie leden van haar, maar die kwamen daar niet meer, ik noemde in mijn vorige post dat ik een aanwezigheid voelde, maar misschien kun je het ook wel benoemen als een enorm negatief spanningsveld (nee, niet gegenereerd door mijn eigen grijze cellen), ik wist dus in ieder geval zeer zeker dat het niet een hersenspinsel van mijzelf was, er was daar inderdaad iets aan de hand, ik moest dus ook toegeven dat de mensen die mij ervoor gewaarschuwd hadden het wel bij het rechte eind hadden. Maar nogmaals ik snap jullie reactie wel, hoe je het ook psychologiseert, suggestieve beinvloeding (in die mate, dat strekt wel erg ver), misschien een beetje groepshysterie, je kan er heel veel etiketjes op plakken, nou vergeet het maar, zo zit ik niet in elkaar, dit was real.

    @Mopje: Ja ,dat denk ik ook. Heb een paar goede boeken over Occultisme gelezen, dus beschik wel enigszins over wat theoretische kennis, maar ik pretendeer niet er iets mee te kunnen, hoewel ik langzamerhand wel eens iets wil uitproberen, nee geen uittredingen, heb wat andere zaken op het oog, maar dit zegt jouw waarschijnlijk niet zoveel (nou ja, ik zeg er verder ook niet zo veel over natuurlijk. dat heft ook geen zin trouwens), kan je alleen aanraden zelf eens er iets over te lezen. (als je er tenminste interesse voor hebt), deze kennis kan je weer een andere invalshoek omtrent je wereldbeeld verschaffen, net zoals bijv mensen dat in religie kunnen vinden. Er lopen trouwens ook wel paralellen tussen het Occultisme en het Christendom maar er zijn ook weer belangrijke verschillen aanwezig natuurlijk.

  27. @Ragnar: natuurlijk onderschat je je eigen reacties op fantasie, zoals zoveel mensen die over dergelijke gebeurtenissen reppen. Omdat ze die reacties niet voor mogelijk houden, gaan ze denken dat er dus iets van buitenaf gaande is. Maar die extreme(ook fysieke) reacties zijn juist vrij normaal. Denk aan mensen die beginnen te trillen. op de grond vallen en in trance raken bij Jomanda. Het is helemaal geen ongewoon verschijnsel in de psychiatrie bij clienten die onder hypnose zijn gebracht. Als je heel angstig bent, kun je je zelf als het ware in een soort trance terecht laten komen. Als niemand je iets verteld had over dat huis, had je niets gevoeld. Een leeg oud huis, roept trouwens altijd fantasieen op over de voormalige bewoners, dus als je er heel gevoelig voor bent, kun je zelfs dan nog spoken zien. Dus ja, toch een spanningsveld gecreerd door je eigen grijze hersencellen. Waarom niet.

  28. p.s. @Ragnar: het is trouwens ook vaak zo, dat een heftige reactie zoals jij beschrijft, plaatsvindt in een bepaalde periode in je leven. Als je achteraf terugkijkt, zie je dat het de combinatie was van dat ´griezelige´ voorval en iets waar je op dat moment in je persoonlijke ontwikkeling mee worstelde of bezig was. Dat kan ook verklaren waarom je het als niet karakteristiek voor je eigen persoon ervaarde en je vrouw bv. geen hinder ondervond.

  29. @Agno: Agno Sticus…wat een fantastische naam voor een romanfiguur. Mag ik hem lenen? ; )

  30. @Henry: Ik ging juist met een open mind het huis in, juist omdat ik er absoluut niet in geloofde (mijn vrouw is Indo-Europees en in de Indische cultuur speelt dat gegeven ook wat meer veronderstelde ik, ook omdat deze mensen (de oudere generatie) veel in Indonesie met dit soort zaken geconfronteerd waren geweest), de eigenaresse was even weg, een aardige gastvrije vrouw en het enige wat ik er toen aantrof waren een stel jankende honden die naar me toe kwamen, die ik toen maar wat te vreten heb gegeven, na er nog een tijdje rond te hebben gelopen, wat televisie gekeken, (mijn vrouw zat nog bij haar familie in het aangrenzende huis) begon ik mij steeds
    zonder aanwijsbare redenen onbehagelijker te voelen tot ik echt heel bang werd, wat mij eigenlijk hogelijk verbaasde. Ik detecteerde ook een invloed, iets ondefinieerbaars hoe je het maar benoemt. Het had in ieder geval enorm veel impact.
    Maar we komen nu eigenlijk op een heel cruciaal punt van deze discussie, is het een externe invloed die je ervaart of een creatie van je eigen brein.
    Als je van het oude neuro-biologische standpunt uitgaat dat de geest alleen bestaat bij de gratie van hersenactiviteit, wat dan ook een enorm breed scala van ervaringen afsluit, (want je zintuigen geven maar een hele beperkte perceptie van de werkelijkheid weer, alles is nu eenmaal niet meetbaar of localiseerbaar) is de uitkomst wel duidelijk. Binnen de strak afgegrensde kaders van de wetenschap is er dus (nog) geen ruimte voor andere visies. Dus kom je toch weer terecht bij de persoonlijke ervaring, na wel stevige introspectie destijds, want ik kon het ook moeilijk accepteren dat ik zo door iets van slag gebracht was, (we willen toch alles kunnen herleiden en structureren) en met een dergelijke ervaring ben je toch wel intensief bezig, weet ik (m.i.) gewoonweg zeker dat wat het ook is geweest was zo’n impact op mij heeft gehad niet iets van mezelf was. Daardoor (door deze ervaring) ben ik me ook in het Occultisme gaan verdiepen waardoor me een hoop zaken duidelijk werden.
    Maar ik heb wel begrip voor jouw standpunt, echter ingrijpende ervaringen kunnen je soms van mening doen veranderen. Misschien kun je dat ook beschouwen als een stukje geestelijke groei, we zijn veel meer dan alleen bio-chemische geconditioneerde robots.(denk ik).

  31. Pfff ik heb gekeken. Henry ben je al weer een beetje beter?

    Wat me opvalt op de website is dat de aflevering van 20 maart nog steeds storing heeft. Was er geen tape, HD of een back up? En hoe moelijk is het om dat online te zetten?

    Henk Jan krijgt tekens van zijn oma. 8 januari de eerste opnamedag blijkt de sterfdag van zijn oma. Hendrik Jan vraagt op die dag om een teken. Het niet-toeval grijpt zijn kans. Eerst, de zon breekt door! Dat gebeurd vrijwel nooit. Dan kijkt Henk Jan om en ziet dat de zon doorbreekt. (eerste teken, toch al mooi zegt ie) Dan ziet hij een temperatuurpaal en die geeft aan dat het 8 graden is. (tweede teken, zoveel toeval kan er niet zijn) Oma heeft ervoor gezorgd dat de zon doorbreekt en dat het acht graden is op acht januari. Jullie weten wel dat het vaker acht graden is rond die tijd, voor Hendrik Jan is het een waar teken.

    Beau; Jolanda wordt geblindoekt zodat zij vantevoren geen informatie kan inwinnen. Dat is pas echt paranormaal! De gedenkplaat wordt afgedekt en B. zegt dat er wat ergs gebeurd is op die plaats. Hoeveel plaatsen waar wat ergs gebeurd is, zijn er met een gedenkplaat? Er zal dus niet op staan dat er iemand geboren is. Gedenkplaat+ergs == al heel gauw moord en doodslag. Men gedenkt immers wat ergs. B. vraagt al gauw naar slachtoffer en beroep. ‘Hij heeft iets gedaan om andere te beschermen’, ja dat zou ik ook zeggen. Beveiliger, politieman, brandweerman enz. dit zijn wel beroepen waar je zelf slachtoffer kan worden om anderen te beschermen.

    Henk Jan krijgt te horen dat er iets tragisch is gebeurd. ‘Er is in ieder geval wel een worsteling geweest’ Gedenkplaat+tragisch == vechten voor je leven en verliezen. Hij heeft het idee dat er heel hard bij geschreewd wordt. Ik was er niet bij, maar dat zou ik ook doen. Steken en emoties voelen en oma verpest ’t een beetje.

    Nicoline voelt eerst rust en dan schrik omdat er wat onverwachts gebeurd, bij het horloge. Dat is normaal gesproken wel de juiste volgorde. ‘dan komt er een politieagent binnen die iemand in de kraag grijpt’ Ze ziet een vuist, dat kan met de worsteling te maken hebben. Dan wordt er op die agent geschoten en valt ie op de grond. B. vraagt of ze wat ziet van de dader, ‘nou het is een man’ plus algemene daderomschrijving. Lijkt top te zijn, maar de agent in kwestie greep de dader bij de rechter hand en daardoor kreeg hij later een gedenkplaat. Dader was links en schoot eerst op een andere agent.

    Tessa wil al in de auto wegrennen? Was zij niet geblindoekt en wist zij dan waar ze naar toe ging? Informatie laten verdwijnen met blinddoek heeft bij haar niet gewerkt kennelijk. Pijn in de borst en het brandende opengaande gevoel van binnen, dan is ze ‘hem’. Ze wil weer wegrennen want het is foute zaak, ja dat wist iedereen al. Het heeft met overmeesteren te maken, of kracht en geweld. Dan raakt ze zelf overmeesterd. En dan voelt het al te laat om weg te rennen. Het branderige gevoel komt terug en voelt anders dan met kogel, meer alsof er iets kapot was. Dan ligt ze zo en het blijft branden op de borst. De ernst van de gedenkplaat doet haar denk ik huilen. Het was niet meteen over. Dan een aantal keer ‘mij is ’t klaar’ en dan moet de zoon nog geholpen worden want die is ook nog niet klaar ermee.

    Jolande ziet een hondje zonder riem met een rood doekje. Bij de punten telling zegt Peter dat het een rood riempje heeft en geen doekje. Daarom deed ze het zo goed.

    FF pauze,

    Mopje

  32. @Henry: Nu ik er op terugkijk denk ik er nog precies hetzelfde over, je mag het psychologiseren hoe je wilt, heb ik zelf destijds ook gedaan, maar ik kwam er niet uit, volgens mijn Indische schoonfamilie was er een psychische entiteit in dat huis, die zich richtte op bepaalde individuen, dus niet op mijn vrouw blijkbaar,
    andere mensen hadden dezelfde ervaring als mij gehad en kwamen er niet meer. Ik ben er nog wel een paar keer alleen geweest want voor mij was dit iets onbegrijpelijks, dit zou en moest ik uitvinden, maar hetzelfde resultaat overigens, om maar te vermijden dat ik geestelijk helemaal de vernieling in zou gaan, hebben we in L.A. maar een motel gezocht.
    Mijn vrouw had er gelukkig wel begrip voor.
    Oh ja, verder was het een leuke vakantie, auto gehuurd en door Nevada, Utah en Arizona getourd, waardoor die ervaring gelukkig weer wat meer op de achtergrond kwam. Maar het blijft me wel bij.

  33. @Mopje; Je hebt een leuke schrijfstijl de manier waarop
    jij dat progamma belicht, vind ik wel humoristisch, maar waarom kijk je er eigenlijk nog naar?

  34. Hoi Ragnar,

    Nou, omdat ik vind dat jouw ervaringen ver off topic zijn en Henry ziek is. Ik hoop wel dat hij gauw beter wordt want ik kan het niet zo goed. Toch bedankt dat je het leuk vond.

    Verder ben ik van mening dat paranormalen zichzelf voortdurend tegenspreken. Dat zit ook een beetje in dat woord en hoor je ook in de uitzending en elders vaker. Paranormaal zou eigenlijk normaal zijn. Deze uitzending deed Nicoline die uitspraak om vervolgens te zeggen dat zij dat toch beter doet dan iemand anders (meent zij).

    Jij kan dat zelfs in één zin:
    ‘…met een dergelijke ervaring ben je toch wel intensief bezig, weet ik (m.i.) gewoonweg zeker dat wat het ook is geweest was zo’n impact op mij heeft gehad niet iets van mezelf was.’

    😉

    Groetjes,

    Mopje

  35. @Mopje: Ja, je hebt gelijk, het posten over mijn ervaring was inderdaad ver off-topic, mijn eigen ervaring heb ik zeer diepgaand (als een van nature zeer nuchter persoon)onderzocht, toch kan ik niet tot een andere conclusie komen dan de laatste alinea die jij uit mijn post citeerde. Ik denk dat in dit opzicht ervaring de beste leermeester is (helaas ervaart natuurlijk dit niet iedereen) en dat wel degelijk iets van buitenaf voor zulk een heftige neurologische beroering kan zorgen.
    Ik ben echter beslist geen zweverig figuur, wil ik toch wel even benadrukken, ook al wekt mijn beleven een andere indruk. Integendeel. Of Henry ziek is of niet, hij heeft in ieder geval nog genoeg energie om te posten.

  36. Lieve ragnar,

    Ik weet het. Henry probeerde je te vertellen dat je ervaringen van jou zelf waren. Da’s best wel lief als je dat zelf ontkent.

    Ik ga weer ff kijken ja?

    Groetjes,

    Mopje

  37. Deel II

    Peter Faber ziet het direct goed. Helderzienden waren vroeger mensen die niet helemaal jofel waren. Maar hij houdt van mensen die heel erg afwijken. Dat komt goed uit want hij gaat er dadelijk kennis mee maken.

    Jolanda krijgt de taak om zoveel mogelijk details te zeggen over deze bekende persoon. (voor haar niet natuurlijk, hoop ik) ‘Hondjes’,’hondjes zonder riem’,’soms de neiging om een rood doekje om te doen’. Peter vindt dit al top. Wij weten nu natuurlijk niet of hij die neiging werkelijk heeft, maar het zou kunnen. ‘Goed glas wijn’, die doet het altijd goed bij bekende Nederlanders op feesten en partijen en recepties hebben deze Nederlanders bijna nooit slechte wijn. Goed eten, en echte bourgondiërs eten niet slecht natuurlijk. ‘Heleboel kinderen er omheen’, slim maar verre van een detail. Vrolijk en gezellig anders blijven die kinderen ook niet zitten. En ze ziet een vliegtuig maar heeft geen idee, houdt blijkbaar erg van reizen. Er gaan ook niet veel mensen met zoiets naar hun werk. Bekende Nederlanders hebben geen uitkering en gaan wellicht vaker en verder op vakantie. Goed rugzakje, haha, genoeg meegemaakt om nu op de juiste manier in het leven te staan. Heel dubbel ja. Omdat het begrip ‘rugzakje’ ons alle onbekend is, laat RTL dat begrip nog even uitleggen. We moeten dat vooral symbolisch zien. Gelukkig want hij had geen echt rugzakje. Voor de rest klopt de beschrijving van het rugzakje perfect. Punt, of twee! Bij het punten geven blijkt ‘buffel’ al gecremeerd.

    Henk Jan stelt zich op het mesje in. Het voelt als een mesje maar hij hoopt van niet. Ja daar zou ik ook van zuchten, vooral als het als mesje voelt. Als helderziende doe je misschien niet zoveel met je tactile ervaringen en raken daardoor wat onderontwikkeld. Hij ziet iets met de liefde en een tv programma. Dat laatste is erg handig als je bekende Nederlander wil worden. Een lang iemand met donker haar, hij weet het gewoon niet! Dat laatste is helderziend en zelfkennis. Harige man. Meestal wel, vrouwen zijn wat minder behaard. Maar het is helemaal niet zo’n lange man, zegt ie dan. Hij gaat schelden, ’t is een klein mannetje. Dat laat Peter zich niet zeggen zeg en staat op, botst tegen de helderziende om te laten ‘zien’ wie hier nu eigenlijk de grootste is. Gegniffel! ‘Ja het is een beetje grapjesmaker’. Peter steek z’n duim op, want als er geen goed antwoord volgt slaat hij hem alsnog in elkaar. ‘Paul de Leeuw, klaar.’ ‘Ja oma was er nu niet.., denk ik niet’ Hoezo, herkent hij nu zijn eigen oma niet meer? Lekker helderziend.

    Tessa heeft gelukkig een wat slapper gevoel en is wat minder energiek, zegt ze zelf. Gelukkig kunnen we dat ook zien en dat is een heel stuk aangenamer. ‘Die persoon die er elke keer doorheen tettert heeft het over een hij’. Daar gaat ze op door, ‘heeft ie niet iets beters te doen’. Dat zou punten moeten opleveren! Maar ze weet niet waarom ‘haar’ geest zo negatief doet. We krijgen uitleg. Ze vindt het belangrijk dat de persoon die bij haar is daar zelf toestemming voor geeft. Mooi, onthouden, want dat vindt ik ook. B. gaat ingrijpen. Hebben we het nu over een geest. ‘Ja’. B. zal hem even wegjagen. Hoezo, is B. toch paranormaal en geestenverjager? Tessa vindt het goed. Maar als hij door B. eruit wordt gestuurd vindt Tessa het zielig. ‘Moet je niet doen, hij doet ook altijd zijn best en is er toch altijd bij.’ Nu is B. pissig, na zijn eerste paranormale ervaring met het verdrijven van geesten mag Tessa direct de blindoek afdoen. Nadat B. aan deze helderziende Tessa bekent maakt dat het Peter Faber is, ziet ze dat zelfs zonder blindoek nog niet. ‘Ik ben Tessa’ Peter stelt zich dan nog maar eens voor, ‘hoi, Peter…’. De weggestuurde geest blijkt de geest van Peter zelf.

    Nicoline heeft ’t gevoel dat het een man is. Ze voelt heel veel sprankelende energie, in de zin van levenslustig, iemand die met bravour de wereld instapt. Een beetje een magiër. Peter laat zien dat hij een tovenaarsmuts op heeft. Hij speelt denk ik zoiets. Iets van een jaar of zestig. B. baalt ervan dat nog niemand het over het liefdesleven heeft gesproken en dat was wel een item in het voorgesprek. ‘Hoe is’t met het liefdesleven?’ Gelukkig, ‘heftig en wispelturig’ dat zijn de woorden die binnenkomen bij het liefdesleven van een bekende Nederlander. Boring en langdradig komt veel minder voor. Volgens haar wordt je wel makkelijk verliefd op hem. Ook dat is vaak het geval bij tv sterren. Overigens hoe bekender hoe meer mensen mogelijkerwijs verliefd op je worden. ‘Je kracht en je levensgenieten daar ga je makkelijk in mee.’ Vrij logisch ook, zwak en depri doen het niet zo goed als je op iemand verliefd wil worden. Zij kan er ook zomaar verliefd op worden. Ze is vast de eerste niet hè Peter? Blindoek mag af, ‘he ik heb je gister op tv gezien!’ En stond natuurlijk in de tv-gids. De magiërmuts blijkt slechts aan het einde van de voorstelling gebruikt te worden.

    Dus dat waren de details van Peter Faber.

    Groetjes,

    Mopje

  38. @Ragnar: ik zie nu pas dat je in je oorspronkelijke posting vermeldt dat je vrouw in die periode zwanger was van een tweeling. Daar had ik eigenlijk overheen gelezen de eerste keer. Het is toch een hele overgang in iemands leven als je kinderen krijgt (zelfs als het niet je eerste is). Je bent ineens zelf verantwoordelijk, wordt zelf een ouder, terwijl je tot op dat moment zelf nog kind van ouders was. Natuurlijk zul je nu zeggen dat je helemaal geen verband ziet tussen het aanstaande ouderschap en je emotionele ontvangelijkheid in dat huis. Dat verband is er misschien ook niet. Maar het is wel opmerkelijk; ook dat je het met name noemt in je bericht. Dat is dus blijven hangen als ijkpunt, kennelijk.
    Heel interessant dat je ervaring in dat huis een keerpunt was voor je interesse voor het occulte. Iedereen die zoiets iets meegemaakt begint meestal met te vertellen: ik ben vrij nuchter hoor.
    Ik heb ook een dergelijke ervaring (niet occult, wel dwaling van de geest). Door een toeval kwam ik later te weten dat alles wat ik dacht, aantoonbare onzin was. Zodoende begreep ik tot in detail hoe enorm je eigen geest je kan misleiden en hoe weinig je je bewust bent van de ´andere´ kant van je eigen geest. Sindsdien ben ik super scepticus en probeer iedereen te behoeden voor dergelijke dwalingen. Ik had, mag ik wel zeggen, bijna bij een psychiater gezeten. Tja, dat was dan mijn verhaal, hoewel niet gedetailleerd. Dat wil ik ook niet.

    @Mopje: toch niet zo erg off topic hoor. We vergelijken onze ervaringen met die van de ZZ kandidaten en proberen verbanden te ontdekken. Ik ben wel ongeveer beter van mijn virus nu. Maar ik kan mezelf er niet meer toe brengen naar ZZ te kijken. Misschien toch omdat ik zo ben afgezeikt op dat RTL forum. Ik heb het gehad met ZZ. Misschien komt er dadelijk een blog over van Lommel en kunnen we daar verder zeuren.; )

  39. @Mopje: Ja sorry, ik kan er echt niets anders van maken, maar maakt niet uit, dit soort reacties blijf ik toch horen. Voor mijzelf weet ik gewoon wel hoe het zit, laten we het daar maar bij houden. Ik hoop voor jou dat je nooit met dit soort zaken in aanraking komt. Dan piep je wel anders.(niet onvriendelijk bedoeld hoor).
    Google maar eens naar psychische entiteiten, mentale atmosfeer, ook al vind je het onzin, er een beetje over lezen kan geen kwaad.

    Groeten ragnar.

  40. @Henry: Mijn vrouw was in die periode niet zwanger, mijn zoons waren toen al zeven, ik schreef dat ik destijds stopte als zeeman en op een verzekeringskantoor ging werken omdat mijn vrouw toen zwanger was, mijn vrouw had in die periode erg veel moeite met het alleen zijn, vandaar, daarna heb ik ook niet meer aangemonsterd maar werd administratief medewerker, wat ik dus meemaakte was zeven jaar later tijdens een vakantie in Amerika, nou ja, dat lijkt me nu wel duidelijk.
    Ja, ik denk zoals je het post dat je waarschijnlijk Cognitieve therapie heb gehad, wat dat betreft is meditatie ook wel goed (je geest beschouwen) want dan zie je inderdaad wat voor een hectiek zich tussen je oren afspeelt, dat geldt natuurlijk voor iedereen, door meditatie wordt je wel wat rustiger.
    Wat mijn ervaring betreft, het moet natuurlijk niet een welles nietes verhaal worden, lees mijn reactie op Mopje haar post maar en daar laat ik het bij. Over het off-topic zijn heeft ze (m.i.) toch wel een beetje gelijk, het gaat over ZZ niet over persoonlijke aanverwante ervaringen, hoewel er wel raakvlakken zijn natuurlijk.

  41. @Ragnar: dat Indonesische mensen altijd geesten zien, lijkt me op zich een cultureel verschijnsel. De verhalen hierover worden doorgegeven van generatie op generatie en daardoor worden mensen geconditioneerd. In sommige Nederlandse families gebeurt dat dus ook, zie de kandidaat in ZZ, Henk Jan met zijn oma en de Limburger met zijn opa. Jij bent als nuchtere Hollander ineens geconfronteerd met die verhalen van je Indonesiche schoonfamilie, voordat je naar dat huis ging. Ik heb daar zo mijn gedachten over, jij de jouwe. Laten we het daarbij.
    n.b. ik heb helemaal geen therapie gehad.

  42. p.s. @ragnar: over de kracht van verhalen en neurologische reacties: mensen die bv. in het graancirkelwereldje zitten, ondervinden ook van die enorme neurologische effecten als ze een graancirkel betreden (hevige pijn in de knieen, paniekgevoel, misselijkheid). Daar is heel interessant over geschreven in het boek ´In Graancirkelkringen´ van Theo Meder. Hij is zelf scepticus, maar ging twee jaar lang mee met graancirkelgelovers om te bestuderen wat het doorvertellen van de verhalen voor effecten heeft op mensen. Er zijn ook nuchtere wetenschappers bij, die door die verhalen toch dergelijke neurologische verschijnselen voelen. Theo voelde in dezelfde cirkel trouwens niets. De verhalen hadden kennelijk geen vat op hem. Verhalen kunnen een stukje van je brein beinvloeden, waar je geen weet van hebt. Je zult wel nooit te weten komen, wat je had gevoeld als je dat huis was binnengegaan zonder de verhalen eerst te horen….

  43. @mopje: wie zijn er nou door naar de volgende ronde? Hoeveel van die ellendige rondes zijn er eigenlijk nog voordat men het grootste warhoofd met de minste zelfkritiek van Nederland eindelijk verkozen heeft?

  44. @Henry: Lees nu aub eens goed, ik hab het over Indo-Europese mensen niet over Indonesische, dus ook half Europees, zeg maar halfbloed, ze hebben meer de nuchterheid van onze cultuur en ons ras en voelen zich meer Hollanders, ze worden ook wel Indo’s genoemd, vandaar dat ze ook moesten vluchten naar Nederland (z.g repatriering) toen Indonesie onafhankelijk werd onder Soekarno, anders waren ze afgemaakt, afijn lees de geschiedenis er maar op door, ze hadden meer feeling met de Hollanders daar, toen die het daar nog voor het zeggen hadden.
    Wat ze soms in Indonesie hadden meegemaakt werd ook kritisch benaderd, in tegenstelling tot de Indonesiers die echt bijgelovig waren.
    Ik kwam zo op het idee van therapie omdat je het over een dwaling van je geest had en hoe je geest je kan misleiden. Je moet soms aan stevige introspectie doen om een clear view op het een en ander te houden. Dat zeer zeker, maar dat hoeft nog geen super-scepticus van je te maken daar kan je ook in doorslaan net als in het spirituele.
    Misschien een leuke tip voor je: Lees de site van Willem
    de Ridder maar eens over Spiegelogie, vond ik wel informatief, had ik wel wat aan.

    Groeten Ragnar.

  45. @Henry: Sorry, ik had je vorige post nog niet gelezen, sommige mensen hebben gewoon gevoeliger antennes dan anderen, dat uit zich al bijv in empathie, ook als je met bepaalde mensen communiceert, kun je je na afloop doodmoe voelen, het is net als tappen deze mensen geestelijke energie van je af, andere geven je juist een stevige energetische respons, ook hoe mensen enorm elkaars bio-chemie kunnen beinvloeden door verliefd worden, weet ik persoonlijk alles van en ik ben hierin niet de enige denk ik, hierover is wetenschappelijk ook nog lang niet alles bekend zoveel weten we nog niet van de hersenen, laat staan van andere fenomenen, bedenk wel dat we maar een hele kleine perceptie (gebonden door onze zintuigen)van de realiteit waarnemen. Maar wie weet wat we nog allemaal ontdekken, waar misschien nu nog wat vreemd tegen aan gekeken wordt. Mijn voorkennis maakte me juist extra sceptisch, maar wat ik gevoelsmatig waarnam kan ik natuurlijk nooit aan anderen overdragen, dat anderen het op deze manier zo psychologiseren en becommentarieeren begrijp ik wel, had ik ook gedaan.
    Mensen zoeken altijd verklaringen voor iets wat ze niet begrijpen, het is misschien ook geen prettig idee dat er wel eens externe oorzaken een rol kunnen spelen.
    Zo, nu ga ik on-line gamen.(ben computerverslaafd) tot horens.

  46. @Ragnar & Henry,

    Kijk, volgens mij horen discussies over paranormaliteit zo te verlopen. Keurige uitwisseling van argumenten met wederzijds begrip en respect voor elkaars standpunten en zonder onnodige emoties.

    Voor mijn werk moet ik veel trainingen doorlopen en één van de interessante inzichten die ik onlangs opdeed is het concept van de ’the ladder of inference’. Het idee is dat we allemaal zaken waarnemen in de ‘realiteit’, daar een bepaalde selectieve duiding aangeven, op basis daarvan conclusies trekken en dat vervolgens als een waarheid gaan geloven. Die ‘geloofde’ waarheid wordt dan weer getoetst aan de werkelijkheid en de cirkel begint opnieuw. De wetenschappelijk methode heeft deze cirkel streng geformaliseerd en dwingt de wetenschapper als het ware tot het doorlopen van de volledige cirkel (beliefs experimenteel toetsen). Bij een geloof of religie gaat het echter anders en wel op twee fronten:

    1. Niet elke stap op een trede van de ladder wordt geverifieerd en bij de hoogste trede ‘belief’ aangekomen wordt de gehele ladder weggegooid.
    2. De stap van de toetsing van ‘belief’ aan de praktijk wordt overgeslagen en alleen die informatie die een ‘belief’ ondersteund wordt doorgelaten (= selectieve perceptie).

    Op deze link staan enkele plaatjes om het concept te verduidelijken.

    http://www.systems-thinking.org/loi/loi.htm

    Wij maken ons allemaal overigens de hele dag door schuldig aan 1. en 2. Ieders fantasie slaat wel eens op hol en dan ga je ‘malen’ ’s avonds in bed. Voorbeeld: “Goh, ik kwam de vergadering binnen en het gesprek viel stil. Oh jee, ze hebben het natuurlijk over me gehad en met die ene persoon had ik laatst bonje dus die zal de anderen wel tegen mij opgezet hebben. En laatst zei een ander ook geen goedendag. Ze roddelen waarschijnlijk over mij en vinden me nu allemaal niet aardig inclusief mijn bazen. Dat betekent dus dat ik ook een slechte beoordeling ga krijgen en een aantal slechte beoordelingen leidt tot ontslag. Als ik ontslagen wordt hoe betaal ik dan mijn hypotheek en de studie van m’n kinderen, etc.”.

    Als je jezelf echter bewust wordt van alle ‘inferences’ die je maakt en elke stap gewoon aan de werkelijkheid toetst, dan kom je erachter hoe absurd de sprongen die je maakt eigenlijk zijn.

    Sommige mensen hebben de oorspronkelijke ladder waarmee ze omhooggeklommen zijn weggegooid en zitten nu zo hoog in de boom “te geloven”, dat ze niet meer naar beneden durven te springen (punt 1.). Om die angst te overwinnen ontkennen ze vervolgens gewoon dat er een probleem is en weigeren of ontwijken elke trap die hen, hoe vriendelijk dan ook, van beneden wordt aangereikt (soms krijgt men zelfs een ’trap’ na…).

    Het model is mijns inziens redelijk compleet en biedt de denkstappen voor zowel de wetenschap als de religie. Het is een dynamisch model en de truc is dus om ervoor te zorgen je niet in een van de fasen vast blijft zitten en ook constant en bewust elk treetje blijft toetsen of het wel sterk genoeg is.

  47. @ Henry,

    Ik denk nog twee rondes, er vallen steeds twee kandidaten af. En volgende week dan weer vier nieuwe. Ik denk dat een week later dan de finale is met de vier overblijvers.

    Ik dacht dat Henk Jan en Jolanda afvielen.

    Jammer dat je niet meer kan kijken, ik weet hoe erg het is. Haha. Misschien kan volgende week iemand anders een stukje schrijven. Nog twee en dan is deze pagina af en compleet. Ik wil eigelijk ook niet meer.

    Agno, jij misschien de volgende? 😉 En ik hoop dat Sten dan de finale wil doen.

    Mopje

  48. @ Agno

    Die weggegooide ladder : sheer poetry !

    Heb wel een probleempje met Real Data & Experience. Ik vraag mij af of Argyris hier ervaringen à la ZZ op het oog had : the kind that would be captured by a movie camera that didn’t lie. Weliswaar zijn op de onderste trede van de ladder alle partijen het erover eens dat die ervaringen echt zijn, maar waarschijnlijk gelooft de paranormale ervaarder op dat moment al dat zijn ervaring correspondeert met iets buitengewoons binnen dan wel buiten hemzelf, daarbij volledig voorbijgaand aan het feit dat de menselijke geest rare dingen kan doen en geregeld ook doet.
    Dus eigenlijk moet er nog een ondergronds trapje bij om het verhaal sluitend te maken.
    In de cirkelvorm staat wel een pijl van Beliefs naar Selected Data & Experience, maar de auteur had mijns inziens ook een pijl moeten trekken naar Real Data & Experience. En het probleem blijft : waar begint men in de cirkel ? Bij Beliefs dus, maar die volgen op Conclusions, wat alleen kan in geval van reïncarnatie. Of de auteur doelt op het hele proces sinds de Neanderthalers.
    Hoe het zij, voorlopig zullen de paranormalen en de rest nog wel even in hun gescheiden cirkels doordraaien.
    Is toch een leuk vak, organisatiekunde.

  49. En hier een zeer relevant bericht:

    http://www.katholieknederland.nl/

    Lees vooral de laatste alinea!

    ‘Kerken verliezen strijd van het paranormale’

    Hilversum (ANP/Van onze redactie) 29 maart 2008 – De gevestigde kerken moeten de strijd tegen het paranormale circuit langzaamaan opgeven. Zij moeten toezien hoe hun eigen omroepen meepikken uit de ruif van dat circuit. Organisaties die zich verzetten tegen kwakzalverij en bijgeloof gaan ten onder. Dat stelt de Nijmeegse godsdienstwetenschapper Frans Jespers.

    Volksreligie

    Jespers doet aan de Radboud Universiteit onderzoek naar nieuwe religieuze bewegingen. Hij noemt het paranormale circuit een vorm van volksreligie, wat van oudsher wordt gevoegd door bijgeloof en boerenbedrog. Volgens Jespers heeft “het spirituele offensief van betovering” vooral voet aan de grond gekregen door de grote aandacht van televisiezenders.

    Astrologen, pendelaars, kaartenleggers

    De paranormale sector floreert zozeer dat clichés als bijgeloof, boerenbedrog of kwakzalverij ver naar de achtergrond zijn geschoven, aldus Jespers tijdens het onlangs in Nijmegen gehouden symposium Godsdienst en hun clichés. Werd de markt van het esoterische geloof vroeger voornamelijk op lokaal niveau bediend, na 1980 zien we een toenemende aandacht voor New-Agewinkels, paranormale beurzen en een directe voorziening via televisie en internet.

    RTL en SBS

    De commerciële zenders in Nederland, RTL en SBS, zenden zelfs sinds kort dagelijks vier uur lang live geestelijke verzorging uit met behulp van astrologen, pendelaars, kaartenleggers en andere mediums, interactieve programma’s waaraan kijkers direct kunnen deelnemen. De twee genoemde zenders ondersteunen voorts het paranormale wereldbeeld met allerlei instructieve programma’s zoals Char. De televisiereligie maakt gebruik van gedachtegoed van New Age. Met name de verwijzingen naar reïncarnatie en naar magische praktijken uit exotische religies komen uit het Nieuwetijdsdenken.

    KRO, NCRV, EO

    Opvallend aan deze televisiereligie is het laagdrempelige, het commerciële en het vermaakskarakter. Toch hebben ook de traditionele religieuze omroepen de volksreligie ontdekt, aldus Jespers. De wonderen zijn volop terug in de aandacht van KRO en NCRV, en de EO onderzoekt gebedsgenezers en bijna-dood-ervaringen.

    Commerciële verpakking

    Jespers: “We zien een presentatie van volksreligie vol symboliek over de spirituele wereld, met een onverbloemd commerciële verpakking en een hoog entertainment-gehalte. In deze paranormale supermarkt zijn zowel de aanbieders als de afnemers voornamelijk vrouwen. De techniek van televisie en internet maakt zowel openbaar meekijken als een aanbod op individuele maat mogelijk.”

    Machtig en indringend

    Het paranormale circuit is intussen zo machtig en indringend, dat het de gangbare clichés wegdrukt, constateert Jespers: “Een flink deel van onze bevolking heeft fiducie in dit type religie en onderzoek heeft vastgesteld dat paranormale onderwerpen inmiddels in alle bevolkingslagen bespreekbaar zijn geworden.”

    Happinez en Astro-tv

    Waren er in de jaren zestig nog twee gescheiden circuits, dat van New Age en het paranormale, beide zijn na 1980 wat dichter bij elkaar gekomen. Vervolgens kwamen er televisieprogramma’s over esoterische onderwerpen en begonnen de christelijke omroepen met hun wonderprogramma’s. Er verschenen spirituele wellnessbladen zoals Happinez, die binnen enkele jaren een hoge oplage bereikten. “En na een groot aantal jaren indoctrinatie lijkt Nederland sinds kort rijp voor de dagelijkse portie Astro-tv”, aldus Jespers.

    Sociale controle ontbreekt

    Frans Jespers ziet nog een andere reden voor de opmars van de spirituele revolutie. Die ligt in het mechanisme van de massamedia. “Doordat media zoals televisie en internet direct het privédomein, de huiskamer binnenkomen, kunnen kijkers en internetlezers zelf hun mening vormen, niet gehinderd door sociale controle. Juist in deze privésfeer vindt tegenwoordig de levensbeschouwelijke identiteitsconstructie plaats, op eigen gezag. Vanuit nieuwsgierigheid of wanhoop zoeken mensen contact met een helderziende. Niemand anders hoeft het te weten.”

    Tegenkrachten geven strijd op

    De tegenkrachten moeten de strijd geleidelijkaan opgeven, concludeert Jespers. De kerken protesteren niet meer tegen het paranormale, ze moeten zelfs toestaan dat hun omroepen stilletjes proberen mee te eten uit de ruif van dat circuit. De Stichting Skepsis voert eenzaam een machteloze strijd. De bevriende Vereniging tegen Kwakzalverij is vorig jaar praktisch failliet gegaan. Ook wetenschappers of rechters zullen niets ondernemen zolang burgers in alle vrijheid aan paranormale activiteiten kunnen deelnemen en weer kunnen afhaken. Jespers: “Het zijn spannende tijden voor godsdienstwetenschappers”.

  50. @Ragnar: ik had wel gezien dat je het over Indo europese mensen had, maar ik vond het toch heel aannemelijk dat die bekend waren met de geestverhalen. Zoiets wordt vrij hardnekkig doorgegeven, net zoals je in Ierland niet ontsnapt aan geestverhalen. Maar waarom je juist daar altijd geesten hebt en hier zo weinig, is op zich al een punt: het lijkt te veel cultureel bepaald.
    Je zegt nu weer dat je uitgeput kunt raken door communicatie met sommige mensen en je koppelt dat aan ´antennes´. Terwijl het toch vrij duidelijk is dat de lichaamstaal van die mensen je uitputten of bloednerveus maken. Ik ken ook van die mensen en ik kan je precies beschrijven welke lichaamstaal mij uitput.
    Ik vind dus dat je eigenlijk helemaal niet zo nuchter redeneert. Dat moet jij toch zelf ook kunnen ontdekken?
    Die mensen die fysieke klachten krijgen in graancirkels, krijgen dat ook als naderhand aangetoond is dat de cirkel gewoon een grap was. Daar zie je aan dat het niets met ´antennes´ voor ´iets´ van buiten af te maken heeft, maar met interne reactiepatronen.
    Je kunt nu nooit meer nagaan of je iets had gevoeld wanneer je van te voren niets had gehoord over dat huis. Stel, achteraf blijkt dat het een ander huis was, dus dat het verhaal verkeerd verteld was? (Het was natuurlijk niet verkeerd verteld, maar ik bedoel maar) Zoiets is mij dus overkomen. Ik had geen therapie nodig omdat ik door de werkelijkheid werd ingehaald.
    Toen konden alle ideeen van tafel, ook al waren die op zich niet heel vreemd, gezien de situatie zoals die een tijd lang leek.

Reacties zijn gesloten.